Dilemmaspel - Verzetsmuseum Junior

Verzetsmuseum Junior

Installaties en animaties voor een prijswinnende tentoonstelling over de tweede wereld oorlog. Door de ogen van 4 totaal verschillende kinderen

Sinds november 2014 heeft het Verzetsmuseum in Amsterdam (tegenover Artis) een extra vleugel, waarin het “Verzetsmuseum junior” huist. In dit stuk museum, ontworpen door Erly Brugmans, worden de oorlogsverhalen verteld van 4 nu nog steeds levende personen, die rond de 10-12 jaar waren, toen de oorlog begon. Zij vertellen hun verhaal zoals zij de oorlog, als kind, hebben meegemaakt.

Ieder personage vertegenwoordigt een thema: vervolging, verzet, collaboratie, en dagelijks leven. Eva, de Joodse onderduikster,  Jan, zoon van de Verzetsman, Nelly, dochter van NSB ouders en Henk, die de oorlog “neutraal” meemaakte. Alle vier vertellen ze hun persoonlijke, waargebeurde verhalen aan de hand van hun eigen originele objecten en foto’s.

verzetsmuseum-personen

De vier kinderen tijdens de oorlog

Hoe zag hun leven er tijdens de bezetting uit? Wat maakten ze mee? Wat waren de keuzes, problemen en dilemma’s die door onvrijheid, vervolging en schaarste op hen afkwamen?

StudioKloek heeft een jaar gewerkt aan bijna alle installaties en animaties, ter ondersteuningvan hun verhalen. In nauwe samenwerking met het museum en de ontwerpers, is het een geslaagd project geworden, waarin alle losse onderdelen uiteindelijk heel goed in elkaar pasten.

 

Animaties

Het verhaal van Henk:

 

Het verhaal van Eva:

 

Het verhaal van Nelly:

 

Het verhaal van Jan:

Installaties

Wereldwijd

Om de oorlog in de overzeese gebieden te laten zien, kunnen kinderen in een cockpit over de hele wereld vliegen (met een echt stuur en hendel) en verhalen horen van kinderen in Suriname, Curacao, Indonesie en Australië. Kloek ontwierp het hele spel inclusief alle animaties.

Wereldwijd

Dillemmaspel:

Aan een tafel gezeten met iedere een bord met een beeldscherm, wordt aan kinderen de de dillema’s voorgelegd, waarmee Eva en haar familie te maken kregen, nadat de oorlog was uitgebroken. Uiteindelijk leiden de vragen naar de hoofdvraag: wél of niet onderduiken.

verzetsmuseum-dillemmaspel

Codespel:

Aan de hand van codes kon het Verzet geheime informatie aan elkaar doorgeven. In dit spel, volg je het verhaal rond een gestrandde Engelse piloot. Door verschillende codes te kraken, morse, microchips, geheime brieven, help je het Verzet de piloot veilig terug te laten keren naar Engeland.

Verzetsmuseum

Bladerboek:

Kloek was verantwoordelijk voor de vormgeving en animaties van de pagina’s.

Animaties:

Screen Shot 2015-01-09 at 13.39.47

Ieder persoon in de tentoonstelling vertelt een deel van zijn/haar verhaal dmv animatie. Voor de animaties hadden we heel veel originele foto’s en objecten tot onze beschikking. Daardoor konden de  verhalen zo realistisch mogelijk worden verteld. In totaal hebben we voor de hoofdpersonen 10 animaties gemaakt tussen de 1,5 en 3 minuten en voor het Wereldwijd-spel in de cockpit, ook nog eens 5.

Prijzen en nominaties:

ANWB vakprijs voor “meest innovatieve uitje”

Tripadvisor 2016: “Certificaat van uitmuntendheid”

Bankgiroloterij Museumprijs 2016 (nominatie)