Baas in Eigen Bubbel
Stel je voor:
Je wordt in een drukke winkelstraat gevolgd door een onduidelijk figuur (m/v). Deze maakt dorstig aantekeningen van wat je allemaal doet: Lacht naar vrouw met kind (3x), kijkt naar speelgoed (2:15 min), likt aan ijsje (12x). Even later vind je een reclamefolder voor babyluiers in je broekzak.
“Huh, waar komt die nou vandaan?”
Snap je ‘m ?
Ik heb het natuurlijk over het algoritme-figuur dat jouw data verwerkt tot een online profiel. Op je telefoon is dit zelfs een heel leger aan stiekeme figuren.
Jij en ik zijn ons daar bewust van. Maar zijn jongeren dat ook?
Beeld & Geluid wil daar voor zorgen.
Dus…
Verzonnen wij een spel voor een workshop die precies dáár over gaat. Zichtbaar maken wat onzichtbaar is. Zodat je zelf kan kiezen of je gevolgd wil worden.
Zo blijf je Baas in Eigen Bubbel.
Bios Battl
Het spel wordt in groepjes gespeeld.
Tegen elkaar en om de meeste punten.
Dat denken de jongeren tenminste.
Maar op de achtergrond gebeurt er iets anders.
Oeioeioei. Als dat maar goed gaat.
Elk groepje, met eigen avatars, is onderdeel van een verhaal.
Op het digibord speelt dat zich stap voor stap af.
Bij elke stap moet er een keuze gemaakt worden.
Dicht bij elkaar overleggen ze wat de beste is.
Het eerste groepje bij de bios heeft gewonnen.
Wat is waarheid?
Al spelende zien we de jongeren dubben, denken en discussiëren: ‘Gaan we voor de meeste likes, voor de meeste punten OF willen we eerlijk antwoorden?’
Ze merken echter aan het einde dat het niets uitmaakt. Het algoritme doet wat het wil en heeft hun identiteit verslonden en aangepast.
Hij is de enige échte winnaar….WOEHAHAHAA!
Na de schrik
Dan start de workshop.
Hier wordt het allemaal duidelijk.
Rust keert terug in de klas.
De jongeren krijgen inzicht en tools om zelf keuzes te maken.
Hun bubbel is gered….voor nu. 😉
In opdracht van en met dank aan Beeld & Geluid