- Reizen in de tijd

Reizen in de tijd

Educatieve games binnen een doorlopende leerlijn

In samenwerking met Nomomo ontwikkelde Studio Kloek met veel plezier alle games voor het project Reizen in de Tijd. In deze doorlopende leerlijn onderzoeken kinderen hun culturele identiteit en daarnaast erfgoed in hun eigen omgeving. Dit alles met een speelsheid die u van Studio Kloek gewend bent. Studio Kloek was hierbij (mede)verantwoordelijk voor het spel- en interactief ontwerp, characterdesign en de technische uitvoering. Met muziek en geluid van Woth.

Context

De games maken onderdeel uit van het educatieve programma, dat volledig digitaal wordt aangeboden op reizenindetijd.nl. Deze video geeft een korte uitleg over de leerlijn en hier leest u over alle betrokken. In de leerlijn RidT lopen twee rode draden: de leerlijnen ‘Wie ben ik’ en ‘Wie wat bewaart…’.

Rode draad: Wie ben ik?

Iedereen is anders en toch hebben we veel gemeen. Weten wie je bent en wie de ander is, leert je ook anderen te respecteren en omgaan met verschillen. Weten wie je bent en waar je vandaan komt, weten dat je naast een individu ook onderdeel bent van een gemeenschap is de basis voor verdraagzaamheid. Door een breder perspectief te krijgen op de wereld om je heen, leer je ook beter omgaan met de dingen die om je heen gebeuren. Het helpt je om een genuanceerder beeld van de werkelijkheid te vormen.

Wie je bent is ook aan je te zien. Bijvoorbeeld in hoe je je kleedt, welke voorwerpen je gebruikt en hoe je je kamer of je huis inricht, waar je leeft en welke mogelijkheden je hebt. In de games behorend bij deze lessen spelen de leerlingen met deze kenmerken.

Rode draad: Wie wat bewaard…

Uitgangspunt is dat je erfgoed kunt zien als een spiegel van onze cultuur; het laat zien hoe het verleden ons heden heeft vormgegeven. Overal waar je kijkt is erfgoed te zien. De landschappen, gebouwen, voorwerpen en verhalen om ons heen zijn door de tijd gevormd en vertellen iets over wie we waren en (willen) zijn. Cultureel erfgoed wordt zorgvuldig gespaard, verzameld, bewaard en geconserveerd. Die bewaarders vind je o.a. in musea, bibliotheken, archieven en historische kringen.

Startpunt van deze leerlijn zijn verzamelingen, te beginnen bij die van hunzelf.

Bij een verzameling komt heel wat kijken. Waar kan een verzameling uit bestaan? Wat doe je met een verzameling? Wat is de waarde van een verzameling? Wanneer is een verzameling ook interessant voor een ander? Wat doe je met herinneringen en spullen die je waardevol vindt? Welk verhaal vertelt een verzameling? Wat wil je sparen, bewaren en herinneren?